آیه‌ای که ذکر مدام امام خمینی(ره) بود

سامانه تلاوت آیات وحی

آیه‌ای که ذکر مدام امام خمینی(ره) بود
| ادامه مطلب...

 

 

 آیت‌‌الله حق‌شناس ( رحمت الله علیه) : رهبر کبیر انقلاب این آیه «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ» را زیاد می‌خواندند .

متن آیه :

    مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

                                                                                                       (96 نحل)

 

 

 

آنچه نزد شماست [سرانجام‏] پايان می‏پذيرد و آنچه نزد خداست ماندگار است. و كسانى كه شكيبايى ورزيدند، به يقين پاداش آنان را برابر نيكوترين [و شايسته‏ ترين‏] كارى كه انجام می‏دادند، خواهيم داد .

 

شأن نزول‏ :

 

    مردى از اهالى" حضرموت" خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) رسيد عرض كرد: اى رسول خدا! همسايه ‏اى به نام "امرؤ القيس" دارم كه قسمتى از زمين مرا غصب كرده است و مردم گواه صدق منند، ولى چون براى او احترام بيشترى قائل هستند، حاضر به حمايت از من نيستند. پيامبر (صلي الله عليه و آله) امرؤ القيس را خواست و از او در اين زمينه سؤال كرد. او در پاسخ همه چيز را انكار نمود. پيامبر (صلي الله عليه و آله) به او پيشنهاد سوگند كرد، ولى مرد شاكى عرض كرد: يا رسول اللَّه! اين مرد بی‏بندوبارى است كه براى او هيچ مانعى ندارد که سوگند دروغ ياد كند. پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: به هر حال چاره‏ اى نيست، يا بايد شهود بياورى و يا بايد تسليم سوگند او شوى. به هنگامى كه امرؤ القيس برخواست تا سوگند ياد كند، پيامبر (صلي الله عليه و آله) به او مهلت داد (و فرمود: در اين باره بينديش و بعدا سوگند ياد كن). و آن دو باز گشتند. در اين هنگام، آيه 95 و 96 نازل شد (و آنها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر داشت). هنگامى كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) اين دو آيه را براى آنها خواند، امرؤ القيس گفت حق است، آنچه نزد من است سرانجام فانى میشود و اين مرد راست می‏گويد من قسمتى از زمين او را غصب كرده ‏ام، ولى نمیدانم چه مقدار بوده است؟ اكنون كه چنين است هر مقدار می‏خواهد (و می‏داند حق او است) بر گيرد، و معادل آن هم بر آن بيفزايد به خاطر استفاده ‏اى كه در اين مدت از زمين او كرده ‏ام، در اين هنگام آيه 97 نازل شد (و به كسانى كه عمل صالح توام با ايمان دارند بشارت"حيات طيبه" داد ) .

خلاصه تفسیر :

    قسمت اول این آیه بیان علت موردیست که در آیه قبل ذکر شد وفرمود: (ما عندالله خیر لکم ) به این صورت که آنچه در زندگی دنیا قابل دسترس شماست مانند همه مظاهر دیگر دنیوی دستخوش زوال و دگرگونی است ، چون اصولا زندگی مادی براساس حرکت و تغییر و زوال قائم است ، ولی آنچه در نزدخداست و آن را به پرهیزکاران وعده فرموده مانند سایر مظاهر آخرت ، باقی است و فنا و زوال در آن راه ندارد و لذا شخص عاقل نباید نعمت باقی را فدای متاع فانی کند. و آنگاه روی سخن را متوجه صابران در راه خدا نموده و می فرماید: کسانی که صبر پیشه کنند(چه صبر بر طاعت و چه صبر در برابر مصیبت و چه صبر در برابرمعصیت ) و در راه خدا و به جهت رضای او خشویشتنداری نمایند، خدای متعال به آنها اجری می دهد که در نوع خود بهترین است ، یعنی به پاداش صبری که دردنیا نموده اند خداوند در آخرت اعمال آنها را به دیده اغماض می نگرد و برای هر عمل معمولی آنها اجر بهترین آن نوع را به ایشان عطا می کند، همچنان که فرمود، ( انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب  -  زمر 10 ) ( به درستی که صابران پاداش خود را بی حساب و بطور کامل دریافت می کنند) .

تفسیر المیزان – خلاصه

پاداش شايسته ايمان و عمل در دنيا :


  در( آيه 97 ) به شرايط و ويژگى هاى زندگى پاك و پاكيزه و در خور شأن انسان پرداخته و می‏فرمايد :


                    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً


هر كس كارى شايسته اى انجام دهد و در همان حال داراى ايمان و باور باشد - زن باشد يا مرد - ما به او زندگى پاك و پاكيزه‏ اى ارزانى خواهيم داشت.
آرى ، اين يكى از وعده‏ هاى خداست كه به زنان و مردان توحيدگرا و شايسته‏ كردارى كه ايمان به خدا و پيامبرش بياورند و كار شايسته انجام دهند، وعده می‏دهد كه زندگى نيكو و شايسته‏ اى خواهند داشت و پاداشى وصف‏ ناپذير به آنان ارزانى میگردد.

  [ در ادامه مطلب ، موضوع به طور مشروح بیان شده است . ]

 

{صلوات+عج}

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،
نویسنده : محمدعلي-ياوري
تاریخ : یک شنبه 20 تير 1394
زمان : 9:10

صفحه قبل 1 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.