![]() |
آیتالله حقشناس ( رحمت الله علیه) : رهبر کبیر انقلاب این آیه «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ» را زیاد میخواندند .
متن آیه :
مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
(96 نحل)
آنچه نزد شماست [سرانجام] پايان میپذيرد و آنچه نزد خداست ماندگار است. و كسانى كه شكيبايى ورزيدند، به يقين پاداش آنان را برابر نيكوترين [و شايسته ترين] كارى كه انجام میدادند، خواهيم داد .
شأن نزول :
مردى از اهالى" حضرموت" خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) رسيد عرض كرد: اى رسول خدا! همسايه اى به نام "امرؤ القيس" دارم كه قسمتى از زمين مرا غصب كرده است و مردم گواه صدق منند، ولى چون براى او احترام بيشترى قائل هستند، حاضر به حمايت از من نيستند. پيامبر (صلي الله عليه و آله) امرؤ القيس را خواست و از او در اين زمينه سؤال كرد. او در پاسخ همه چيز را انكار نمود. پيامبر (صلي الله عليه و آله) به او پيشنهاد سوگند كرد، ولى مرد شاكى عرض كرد: يا رسول اللَّه! اين مرد بیبندوبارى است كه براى او هيچ مانعى ندارد که سوگند دروغ ياد كند. پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: به هر حال چاره اى نيست، يا بايد شهود بياورى و يا بايد تسليم سوگند او شوى. به هنگامى كه امرؤ القيس برخواست تا سوگند ياد كند، پيامبر (صلي الله عليه و آله) به او مهلت داد (و فرمود: در اين باره بينديش و بعدا سوگند ياد كن). و آن دو باز گشتند. در اين هنگام، آيه 95 و 96 نازل شد (و آنها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر داشت). هنگامى كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) اين دو آيه را براى آنها خواند، امرؤ القيس گفت حق است، آنچه نزد من است سرانجام فانى میشود و اين مرد راست میگويد من قسمتى از زمين او را غصب كرده ام، ولى نمیدانم چه مقدار بوده است؟ اكنون كه چنين است هر مقدار میخواهد (و میداند حق او است) بر گيرد، و معادل آن هم بر آن بيفزايد به خاطر استفاده اى كه در اين مدت از زمين او كرده ام، در اين هنگام آيه 97 نازل شد (و به كسانى كه عمل صالح توام با ايمان دارند بشارت"حيات طيبه" داد ) .
خلاصه تفسیر :
قسمت اول این آیه بیان علت موردیست که در آیه قبل ذکر شد وفرمود: (ما عندالله خیر لکم ) به این صورت که آنچه در زندگی دنیا قابل دسترس شماست مانند همه مظاهر دیگر دنیوی دستخوش زوال و دگرگونی است ، چون اصولا زندگی مادی براساس حرکت و تغییر و زوال قائم است ، ولی آنچه در نزدخداست و آن را به پرهیزکاران وعده فرموده مانند سایر مظاهر آخرت ، باقی است و فنا و زوال در آن راه ندارد و لذا شخص عاقل نباید نعمت باقی را فدای متاع فانی کند. و آنگاه روی سخن را متوجه صابران در راه خدا نموده و می فرماید: کسانی که صبر پیشه کنند(چه صبر بر طاعت و چه صبر در برابر مصیبت و چه صبر در برابرمعصیت ) و در راه خدا و به جهت رضای او خشویشتنداری نمایند، خدای متعال به آنها اجری می دهد که در نوع خود بهترین است ، یعنی به پاداش صبری که دردنیا نموده اند خداوند در آخرت اعمال آنها را به دیده اغماض می نگرد و برای هر عمل معمولی آنها اجر بهترین آن نوع را به ایشان عطا می کند، همچنان که فرمود، ( انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب - زمر 10 ) ( به درستی که صابران پاداش خود را بی حساب و بطور کامل دریافت می کنند) .
تفسیر المیزان – خلاصه
پاداش شايسته ايمان و عمل در دنيا :
در( آيه 97 ) به شرايط و ويژگى هاى زندگى پاك و پاكيزه و در خور شأن انسان پرداخته و میفرمايد :
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً
هر كس كارى شايسته اى انجام دهد و در همان حال داراى ايمان و باور باشد - زن باشد يا مرد - ما به او زندگى پاك و پاكيزه اى ارزانى خواهيم داشت.
آرى ، اين يكى از وعده هاى خداست كه به زنان و مردان توحيدگرا و شايسته كردارى كه ايمان به خدا و پيامبرش بياورند و كار شايسته انجام دهند، وعده میدهد كه زندگى نيكو و شايسته اى خواهند داشت و پاداشى وصف ناپذير به آنان ارزانى میگردد.
[ در ادامه مطلب ، موضوع به طور مشروح بیان شده است . ]
{صلوات+عج}
:: موضوعات مرتبط: ، ،

